Skip to content

Hoe werf en behoud je in tijden van corona goed personeel?

De coronacrisis heeft grote impact op de arbeidsmarkt. Er is sprake van verlies van banen, wat nare gevolgen heeft. Het tegenovergestelde bestaat ook en krijgt minder aandacht. Ondanks het grote aanbod op de arbeidsmarkt is het werven van personeel namelijk lastig.

De moderne werknemer is niet meer tevreden met alleen een passend salaris. De secundaire arbeidsvoorwaarden maken het verschil. Nu thuiswerken de norm is, doen sportfaciliteiten, een luxe kantine, dagelijks vers fruit, de vrijdagmiddagborrel en bedrijfsfeestjes er niet meer toe. Vooral de generaties Y en Z vinden dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk.

Hen verleiden met deze voorwaarden heeft nu dus geen zin. Daarnaast is de kans dat werknemers in deze tijd van werkgever wisselen niet groot, omdat de arbeidsmarkt onzeker is.

 

Hoe werf en behoud je deze generaties dan wel tijdens de coronacrisis?

Focus op aspecten die niet gerelateerd zijn aan voorzieningen op de zaak. Een voorbeeld is het bieden van mogelijkheden tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Vooral de generaties Y en Z zijn dol op het leren van nieuwe dingen. Kijk wel bij iedere werknemer persoonlijk naar de talenten en interesses en bied dus niet iedere persoon hetzelfde.

Doordat veel secundaire arbeidsvoorwaarden wegvallen bestaat de kans dat werknemers de meerwaarde van een bedrijf niet meer zien. Hierdoor neemt de kans op jobhoppen toe. Door intern doorgroeimogelijkheden te bieden en werknemers te laten jobhoppen binnen jouw organisatie kun je personeel behouden.

De generaties Y en Z vinden flexibiliteit en vrijheid belangrijk. Misschien kun je eens in de 2 weken een vrije middag aanbieden of is het mogelijk om een werkweek van 4×9 uur te regelen. Op deze manier wordt je als bedrijf aantrekkelijker voor deze generaties.

Zorg dat je werknemers blijft betrekken bij beslissingsprocessen ondanks het thuiswerken. Dit kun je doen door online via Zoom of Teams regelmatig contact te houden met jouw werknemers. Zorg voor interactiviteit. Thuiswerken creëert afstand tussen werknemers en om dit zo klein mogelijk te houden is regelmatig online face-to-face contact belangrijk.

Blijf tot slot ondanks alle maatregelen toch gezelligheid opzoeken met collega’s. Werkplezier is belangrijk, vooral voor de generaties Y en Z. Zorg voor een online vrijdagmiddagborrel of kies eens per week voor een gezamenlijk online lunchmoment. Wanneer jouw medewerkers plezier hebben in hun werk zullen zij ook meer betrokken zijn bij het bedrijf. Daarnaast zullen ze ook minder snel geneigd zijn over te stappen naar een andere werkgever. Win-win situatie dus!

Ik geloof dat de menselijke factor in bedrijven, al is het op afstand, nog steeds de belangrijkste rol speelt. Door hier genoeg aandacht aan te blijven besteden kan je goed personeel werven en behouden. Juist in de huidige corona situatie is dit belangrijker dan ooit.

 

Hulp of advies nodig bij het werven van personeel in deze lastige tijd?
Neem contact op via larissa@ieziewerkt.nl of bel naar 0174-405428

Larissa Krouwer

7 stappen tot de perfecte match?
close slider


    De 7 stappen tot de perfecte match!

    Wil je weten welke stappen je moet doorlopen voor een goed sollicitatieproces?

    Schrijf je dan in om de factsheet te downloaden!

    Open chat