Skip to content

Arbeidsvoorwaarden vermelden in vacatures wordt steeds belangrijker

Tot op de dag van vandaag blijft het iets wat werkgevers lastig vinden: salaris en arbeidsvoorwaarden vermelden in de vacaturetekst. Transparantie op de arbeidsmarkt wordt steeds belangrijker, zeker als je de jongere generaties wilt aantrekken. Zij willen weten waar ze aan toe zijn en niet na een aantal gesprekken teleurgesteld worden dat het salaris en/of arbeidsvoorwaarden niet aansluiten bij wat zij voor ogen hebben.  

Anders werven

Tijdens een vacature intake wordt als recruiter geacht dat je ook de arbeidsvoorwaarden duidelijk in beeld brengt. Het totaalplaatje van de functie is namelijk vereist voor een goede werving en de arbeidsvoorwaarden horen hier ook bij. Echter blijkt dit in de praktijk nog niet zo makkelijk. Veel werkgevers willen het salaris en de arbeidsvoorwaarden niet opnemen in de vacaturetekst. Dit is een gemiste kans om aan de voorkant van het wervingsproces al transparant te zijn en interessant te zijn voor de nieuwe generaties.  

Sinds 2020 wordt het salaris al vaker benoemd in een vacaturetekst dan de jaren daarvoor. Dit is mede gekomen door de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor de concurrentie op arbeidsvoorwaarden steeds meer toenam. Door de komst van Google for Jobs is dit alleen nog maar versterkt. Google besteedt namelijk meer aandacht aan vacatures waar een salarisindicatie is afgegeven. Als je wilt dat jouw vacature beter zichtbaar wordt voor sollicitanten is het vermelden van salaris en arbeidsvoorwaarden belangrijk.

Salaris en arbeidsvoorwaarden

De generaties Y en Z vinden het steeds belangrijker om van te voren te weten wat de arbeidsvoorwaarden zijn. De kans is veel groter dat deze generaties solliciteren op een vacature, wanneer zij weten wat er voor hun geregeld is, wat er van hun verwacht wordt, wat de kansen zijn binnen het bedrijf en natuurlijk wat hun salaris is. Kortom, what is in it for me?

Veel bedrijven willen geen salarisindicatie opnemen in de vacature. Wij als Iezie Werkt merken dat juist de vacatures waar helder en transparant wordt gecommuniceerd over het salaris en de arbeidsvoorwaarden, aantrekkelijker zijn voor sollicitanten. Zij weten waar ze aan toe zijn en of het de moeite waard is om te solliciteren. Sollicitanten willen niet na een aantal gesprekken teleurgesteld worden op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

Sollicitatieprocessen die uiteindelijk onderuit gaan op salaris en arbeidsvoorwaarden zijn zonde van ieders tijd en energie. Wij begrijpen ook dat bedrijven niet willen dat kandidaten enkel solliciteren voor het salaris. Echter aan ons de taak om te filteren welke kandidaten écht geïnteresseerd zijn en passen bij de functie en het bedrijf.

Het maakt een vacature veel aantrekkelijker voor een potentiële kandidaat en het zorgt voor minder problemen bij de onderhandeling over het salaris, omdat de kandidaat al een richting heeft hoe hoog het salaris is. Door salaris en arbeidsvoorwaarden te vermelden in de vacature heb je een voorsprong op concurrenten die dit niet doen.

Wij adviseren je graag over hoe je jouw vacature zo transparant mogelijk kan maken om de nieuwe generaties te werven.

Larissa Krouwer

Bron: Werf&

7 stappen tot de perfecte match?
close slider


    De 7 stappen tot de perfecte match!

    Wil je weten welke stappen je moet doorlopen voor een goed sollicitatieproces?

    Schrijf je dan in om de factsheet te downloaden!

    Open chat