Social media wordt vooral gebruikt voor amusement, maar veel bedrijven zijn er ook op te vinden om zichzelf te promoten. Op social media bieden bedrijven vacatures aan en hier laten ze vaak goed zien hoe hun werksfeer is. Dat houdt in dat jij naast de vacature ook gelijk een goed beeld krijgt over de werksfeer bij het bedrijf. Hieronder vind je een overzicht op welke social mediakanalen de meeste bedrijven actief zijn.
Dit is de basis van alles wat met carrière te maken heeft. Wanneer je nu of in de toekomst op zoek gaat naar een baan, dan heb je absoluut een LinkedIn-account nodig. Dit is dé plek waar bedrijven hun vacatures delen en aangeven dat zij op zoek zijn naar talent. Je profiel up-to-date houden is een must en niet alleen op de momenten dat je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Er zijn immers mensen die nu al op zoek zijn naar alles wat jij te bieden hebt. Die willen dat natuurlijk ook graag terug zien op jouw LinkedIn profiel.
Wie dacht dat Facebook alleen geschikt was om op weg naar school of werk even te zien waar je vrienden mee bezig zijn, heeft het mis. Het sociale netwerk heeft een paar handige features die jouw zoektocht naar een baan versimpelen. Zorg dat je jouw opleidingen en werkervaring goed update op jouw profiel. Daarnaast voeg je vrienden toe aan verschillende groepen om werk-gerelateerde posts makkelijk te delen. Je kan ook zoeken op “mensen die werken bij <bedrijfsnaam>” om je netwerk te vergroten.
Twitter is snel en direct. Dit maakt het de perfecte plek voor de nieuwste updates, vacatures en loopbaanadviezen. Je kunt influencers en topfiguren uit jouw vakgebied volgen en met ze communiceren. Hashtags kun je in de gaten houden voor sollicitatieronden of je vraagt om advies over onderwerpen. Het advies is om niet alleen mensen te volgen of te retweeten, maar ook zelf actief te zijn op twitter. Twitter is een geweldige plek om met iemand in contact te komen, op de radar te verschijnen en je content en ideeën met anderen te delen.
Instagram wordt vaak alleen gezien als een platform waar je leuke vakantiefoto’s op kan zetten, maar wat de meeste mensen vergeten is dat Instagram voor veel meer gebruikt kan worden. Door bijvoorbeeld een aparte Instagram pagina te maken kan je voor beeld-gerelateerde beroepen je portfolio promoten. Je kan door handig gebruik te maken van hashtags de post makkelijk vindbaar maken voor onbekenden in jouw netwerk. Til dit ‘beeldend netwerken’ naar een hoger plan door je favoriete bedrijven en merken te volgen en met ze te communiceren om meer te leren over hun bedrijfscultuur. Een verwijzing naar een bepaalde post of hun complete Instagram-strategie is een geweldige ijsbreker voor je sollicitatiebrief, netwerk-evenement of sollicitatiegesprek.
Wil jij weten hoe je jouw social media profielen kan optimaliseren? Wij helpen je hier graag bij!
Blijf op de hoogte!
Op zoek naar een job? Ontvang onze wekelijkse updates.